پرسش :
شبهه: طبق اصل الانسان حريصٌ على ما منع (ممنوعيت انسان را حريص تر مى كند) حجاب و توصيه به كنترل نگاه، تشويش و التهاب را بيشتر مى كند. روي همين اصل است كه بعضى متدينان با مشاهده يك زن بد حجاب احساس شهوت پيدا مى كنند در حالي كه مردم عادى با ديدن زنان نيمه عريان هم تحريک نمى شوند.
شرح پرسش :
پاسخ :
عـلامه سيد محمد حسين فضل اللّه در ميزگردى در پاسخ به اين سئوال چنين ابراز عقيده كرده اند : « اين اصل نسبت به فكر و انديشه صادق است يعنى فكر و انديشه رانمى توان كتمان كرد بلكه پنهان ساختن آن آدمى را كنجكاوتر مى كند تا از آن مطلع گردد , اما حجاب چنين وضعيتى ندارد . زيـرا اگـر زن حـجاب را آنگونه كه دين گفته ،نه بيشتر و نه كمتر , مراعات كند باعث التهاب و آزمندى نخواهد شد . اگـر درب خـانـه يـا گـاو صـنـدوق نـيمه باز باشد ديگران مى خواهند بدانند داخل آن چيست و دزدان نيز به طمع مى افتند. ولى اگر بسته باشد چنين هوس و طمعى در ديگران پديد نمى آيد . »
بـر اين پاسخ بايد افزود كه چادر ملاك و معيار حجاب شرعى نيست تا با نقد آن اصل حجاب را زير سئوال بريم. ثانيا: بعضى از توصيه هاى احتياطى در رساله هاى عمليه را نبايد به حساب دين گذارد .زيرا به گفته شهيد مطهرى خيلى از اين احتياط ها عدم الفتوا است. يعنى فقيه دليلى بر ممنوعيت نـداشـتـه ولى از بيم آنكه مبادا مردم مرتكب گناه شوند مساله را به صورت احتياط واجب مطرح كـرده اسـت .براى مثال نوشته اند بنابر احتياط واجب به طور عادى هم به صورت نامحرم نمى توان نگاه كرد در حاليكه در داد و ستد و برخوردهاى اجتماعى چاره اى از نگاه به مخاطب نيست . مـتـديـنـان در داد و ستد و برخوردهاى اجتماعى نيز چشم به زير مى اندازند و از نگاه به مخاطب احساس گناه مى كنند و رفته رفته در برخورد با نامحرم تشويش و اضطراب پيدا مى كنند .هـمـيـن تـوصـيـه هاى احتياطى،متدينان را تا حدى از وضع طبيعى خارج نموده و ايجاد التهاب مـى كـنـد. امـا بايد با شهامت گفت احتياط هائى كه دين را مضيق تر از كتاب و سنت معرفى كند، ربطى به دين ندارد .
عـالـمـان ديـنى نيز نبايد از خدا و رسول جلوتر بيفتند [ يا ايها الذين آمنوا لا تقدموا بين يدى اللّه و رسـولـه و اتـقـوا اللّه ان اللّه سـمـيع عليم ( آيه 1 - حجرات )] قرآن به صراحت چهره را از دستور حجاب , استثنا مى كند . روايات معتبر زيادى جمله ( ما ظهر منها ) درسوره نور را به لباس تفسير كرده اند . بر اين اساس زنان مى توانند بدون آنكه صورت خود را بپوشانند و بدون آنكه خود را زير چادرى بلند و فراخ مخفى كنند رفت و آمد كنند . نيز در سوره نور خداوند مى فرمايد زنان سالخورده مى توانند بدون حجاب رفت و آمد كنند. خلاصه آنـكه دستور شريعت در مسئله حجاب كاملا معقول و معتدل است و اين افراط و تفريط هاست كه موجب التهاب و تشويش مى شود .
eporsesh.com
عـلامه سيد محمد حسين فضل اللّه در ميزگردى در پاسخ به اين سئوال چنين ابراز عقيده كرده اند : « اين اصل نسبت به فكر و انديشه صادق است يعنى فكر و انديشه رانمى توان كتمان كرد بلكه پنهان ساختن آن آدمى را كنجكاوتر مى كند تا از آن مطلع گردد , اما حجاب چنين وضعيتى ندارد . زيـرا اگـر زن حـجاب را آنگونه كه دين گفته ،نه بيشتر و نه كمتر , مراعات كند باعث التهاب و آزمندى نخواهد شد . اگـر درب خـانـه يـا گـاو صـنـدوق نـيمه باز باشد ديگران مى خواهند بدانند داخل آن چيست و دزدان نيز به طمع مى افتند. ولى اگر بسته باشد چنين هوس و طمعى در ديگران پديد نمى آيد . »
بـر اين پاسخ بايد افزود كه چادر ملاك و معيار حجاب شرعى نيست تا با نقد آن اصل حجاب را زير سئوال بريم. ثانيا: بعضى از توصيه هاى احتياطى در رساله هاى عمليه را نبايد به حساب دين گذارد .زيرا به گفته شهيد مطهرى خيلى از اين احتياط ها عدم الفتوا است. يعنى فقيه دليلى بر ممنوعيت نـداشـتـه ولى از بيم آنكه مبادا مردم مرتكب گناه شوند مساله را به صورت احتياط واجب مطرح كـرده اسـت .براى مثال نوشته اند بنابر احتياط واجب به طور عادى هم به صورت نامحرم نمى توان نگاه كرد در حاليكه در داد و ستد و برخوردهاى اجتماعى چاره اى از نگاه به مخاطب نيست . مـتـديـنـان در داد و ستد و برخوردهاى اجتماعى نيز چشم به زير مى اندازند و از نگاه به مخاطب احساس گناه مى كنند و رفته رفته در برخورد با نامحرم تشويش و اضطراب پيدا مى كنند .هـمـيـن تـوصـيـه هاى احتياطى،متدينان را تا حدى از وضع طبيعى خارج نموده و ايجاد التهاب مـى كـنـد. امـا بايد با شهامت گفت احتياط هائى كه دين را مضيق تر از كتاب و سنت معرفى كند، ربطى به دين ندارد .
عـالـمـان ديـنى نيز نبايد از خدا و رسول جلوتر بيفتند [ يا ايها الذين آمنوا لا تقدموا بين يدى اللّه و رسـولـه و اتـقـوا اللّه ان اللّه سـمـيع عليم ( آيه 1 - حجرات )] قرآن به صراحت چهره را از دستور حجاب , استثنا مى كند . روايات معتبر زيادى جمله ( ما ظهر منها ) درسوره نور را به لباس تفسير كرده اند . بر اين اساس زنان مى توانند بدون آنكه صورت خود را بپوشانند و بدون آنكه خود را زير چادرى بلند و فراخ مخفى كنند رفت و آمد كنند . نيز در سوره نور خداوند مى فرمايد زنان سالخورده مى توانند بدون حجاب رفت و آمد كنند. خلاصه آنـكه دستور شريعت در مسئله حجاب كاملا معقول و معتدل است و اين افراط و تفريط هاست كه موجب التهاب و تشويش مى شود .
eporsesh.com
تازه های پرسش و پاسخ
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}